Wzięłam udział w uroczystości otwarcia w raciborskiej uczelni nowoczesnego kompleksu szkoleniowego – centrum do nauki zawodu pielęgniarki przystosowanego do prowadzenia zajęć praktycznych. Otwarcie poprzedziła prelekcja z omówieniem zasad działania centrum oraz wystąpienia rektora i zaproszonych gości. Poniżej moje wystąpienie.
Następnie goście udali się na zwiedzanie nowych pomieszczeń dydaktycznych w PWSZ gdzie zaprezentowano im symulowaną akcję ratunkową prowadzoną przez zespół ratowników – nauczycieli i studentki.
MONOPROFILOWE CENTRUM SYMULACJI MEDYCZNEJ – CO TO TAKIEGO?
Kierunek pielęgniarstwo uruchomiony został w PWSZ w Raciborzu 1 października 2017 roku. Od tego czasu dokładano wszelkich starań, aby jakość kształcenia studentów była na jak najwyższym poziomie. Pielęgniarstwo jest kierunkiem studiów o profilu praktycznym, co oznacza, że ponad 50 % punktów ECTS musi być przyporządkowana zajęciom lub grupom zajęć kształtującym umiejętności praktyczne. W celu właściwej realizacji program studiów zgodnie z wymogami standardu kształcenia konieczna była budowa MCSM.
MCSM to nowoczesna baza dydaktyczna, przeznaczona do praktycznej nauki zawodu na kierunku pielęgniarstwo. W skład obiektu wchodzi 6 sal dydaktycznych, które są wyposażone w wysokiej jakości symulatory medyczne i trenażery. Daje to możliwość kształcenia studentów w warunkach zbliżonych do warunków szpitalnych. Aktualnie, jest to nieodzowna forma kształcenia umiejętności pielęgniarskich, w sytuacji, gdy pacjenci szpitala muszą wyrazić świadomą zgodę na przeprowadzane procedury medycznej. Coraz większa liczba pacjentów nie wyraża zgody, żeby czynności medyczne wykonywali studenci, dlatego MCSM jest konieczną oraz uznaną w Polsce i na świecie metodą praktycznej nauki zawodu. Każda z 6 sal wchodząca w skład MCSM pełni inną funkcję.
Sala wysokiej wierności jest odzwierciedleniem szpitala, tu studenci, będą realizowali scenariusze symulacyjne wysokiej wierności w warunkach fizycznego i emocjonalnego realizmu. W tej sali nauka jest oparta na zasadach: wierności symulatorów, wierności miejsca oraz wierności psychologicznej. Znajdują się tutaj zaawansowane symulatory pozwalające na odwzorowanie stanu pacjenta, zgodnego z jednostką chorobową i aktualnym stanem zdrowia, które pozwalają przy tym na zmianę parametrów życiowych adekwatnie do wprowadzanych przez studentów procedur medycznych. Czynności wykonywane przez studentów są nagrywane, a następnie w sali debriefingu oglądane i analizowane. Każdy student ma możliwość obejrzenia filmu nagranego podczas wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań i określenia czy podjęte przez niego działania są zgodne z obowiązującymi standardami. Jest to również miejsce, gdzie studenci uczą się prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz współpracy w zespole terapeutycznym.
W pomieszczeniu tym znajdują się symulatory odzwierciedlające pacjenta dorosłego, dziecko i niemowlaka. Przy każdym z trzech stanowisk znajdują się panele medyczne umożliwiające podłączenie respiratorów, ssaków i innych urządzeń wykorzystujących gazy medyczne lub podciśnienie. Ze względów bezpieczeństwa zamiast prawdziwych gazów medycznych tłoczone jest sprężone powietrze. W sali tej zainstalowane są trzy kamery cyfrowe wysokiej jakości z możliwością zmiany obszaru nagrywania oraz zoom-em optycznym, bowiem całość zajęć i ćwiczeń – jak już powyżej wspomniano – jest nagrywana. Nad przebiegiem zajęć, rejestracją ich z kamer, rejestrowaniem parametrów życiowych pacjenta, podczas symulacji czuwają dydaktycy i technicy z pokoju kontrolnego, umiejscowionego za lustrem weneckim.
Fragmenty relacji filmowej i fotograficznej z portalu nowiny.pl tutaj: