Przedstawiciele Gmin, miast i powiatów Subregionu Zachodniego województwa śląskiego o aktualnych wyzwaniach rozwojowych

24 marca 2025 r. w Wodzisławiu Śląskim brałam udział w ważnym spotkaniu przedstawicieli samorządów naszego  regionu podczas którego omówiono strategiczne kwestie i bieżące wyzwania  dotyczące dalszego rozwoju. Na spotkaniu obecni byli między innymi Prezydent Raciborza Jacek Wojciechowicz, Starosta raciborski Grzegorz Swoboda, Wójtowie Pietrowic Wielkich i Krzyżanowic – Adam Wajda i Grzegorz Utracki, także krzanowicki Burmistrz Andrzej Strzedulla i Wiceburmistrzyni Kuźni Raciborskiej – Sabina Chroboczek – Wierzchowska reprezentowali nasz powiat. Oprócz mnie parlament reprezentowali senator Henryk Siedlaczek i poseł Krzysztof Gadowski. Przewodniczył spotkaniu Starosta wodzisławski – Leszek Bizoń.

Członkowie  Zgromadzenia Ogólnego Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego omówili  inwestycje drogowe w regionie ze szczególną uwagą poświęconą Drodze Głównej Południowej oraz Drodze Regionalnej Racibórz-Pszczyna.

Prezydent Raciborza – Jacek Wojciechowicz odniósł się w swoim wpisie na fb do aktualnej sytuacji związanej z budową Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, załączając jednocześnie skan korespondencji Prezesa PKP PLK S.A. z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie likwidacji głównej przeszkody w kontynuacji przedsięwzięcia tak istotnego dla naszego regionu. Oto wpis:

„Droga Racibórz-Pszczyna ( a tak naprawdę do A1 ) to być albo nie być dla rozwoju gospodarczego naszego miasta.

Projekt tej czteropasmowej drogi został wykonany w wersji drogi czteropasmowej, z nowym mostem nad kanałem Ulga. Projekt przewidywał likwidację nieużywanej linii kolejowej nr 176.

Niestety rząd Pisu zakazał rozbiórki nieużywanej linii kolejowej nr 176 ( min. biegnącej przez Brzezie ) co oznaczało konieczność zrobienia projektu drogi od nowa, w taki sposób by zbudować ekstra wiadukt, który przenosiłby ruch drogowy nad koleją. Czyli kolejne lata plus niespełna 100 mln pln dodatkowych kosztów by ominąć praktycznie nieistniejącą i faktycznie nieużywaną linię kolejową nr 176.

W ostatnich kilku latach władze Raciborza nie zrobiły nic by przekonać swoich partyjnych mocodawców do likwidacji tej linii. Zmarnowano 5 lat.

Po objęciu urzędu prezydenta Raciborza przygotowaliśmy stosowny wniosek i złożyliśmy go w Zarządzie PKP PLK. Dziś mogę powiedzieć, że nasze liczne rozmowy w PKP i ministerstwie zaczynają przynosić efekty. W poniższym piśmie ministra infrastruktury, poleca on by PKP przygotowało i skierowało do niego formalny wniosek o likwidację linii 176, która uniemożliwia budowę naszej drogi według istniejącego już projektu.

Teraz nastąpi złożenie stosownego wniosku i decyzja ministra. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie i zarząd województwa znajdzie pieniądze w swoim budżecie to budowa mogłaby się zacząć na przełomie 2026/2027 roku…”

Zgromadzeni przyjęli aktualizację Strategii Terytorialnej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 oraz zatwierdzili zmiany w planie finansowym na rok 2025. W ostatnich latach udało się zrealizować wiele ważnych inwestycji infrastrukturalnych, które znacząco poprawiły komunikację i jakość życia mieszkańców. Liderzy odpowiedzialni za te kluczowe inwestycje przedstawili aktualny stan przygotowań oraz kolejne etapy realizacji projektów. Już teraz patrzymy w przyszłość i planujemy kolejne projekty, które zagwarantują dalszy rozwój regionu. Infrastruktura drogowa to fundament konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju.

W czasie obrad zrealizowano także następujące punkty porządku obrad, a to:

  • Zmiany w planie finansowym na rok 2025
  • Zmiany w Statucie Związku


Opublikowano

w

,

przez