Były wiceminister Jabłoński uważa, że mógł po swojemu rozdawać pieniądze MSZ na pomoc humanitarną i rozwojową. Teraz rząd chce by poniósł za to odpowiedzialność

Himalaje kłamstwa, to nic nie powiedzieć bo  tylko stopień bezczelności, agresji i chamstwa Pawła Jabłońskiego, obecnie posła, może sięgnąć tych wyżyn!

Całą Polskę, wszystkie telewizje i media społecznościowe, też nasze lokalne, * ( linki pod tekstem) obiegła informacja jak to ówczesny wiceminister w MSZ rozdawał miliony na pomoc humanitarną i rozwojową  po uważaniu, kierując je wbrew rekomendacjom komisji konkursowej do bliskich jego sercu ale nieznanych z działalności organizacji, które w konkursie m.in. uzyskały 0 pkt na 100!

Choć sprawa nowa nie jest. Jeszcze w ubiegłym roku przeprowadzona została kontrola poselska** (link pod tekstemale jej wyniki były też przedmiotem moich pytań podczas tzw „debaty dwójek” przed wyborami ( patrz relacja poniżej)

Widać jak Jabłoński zamiast odpowiedzi obrzydliwie zaatakował Polską Akcję Humanitarną i personalnie Janinę Ochojską sugerując, że moje pytania podyktowane są względami partyjnymi. Cóż, każdy własną miarką mierzy. Tym nie mniej przyznał , że celowo, arbitralnie odmówił dotacji m.in. tej zasłużonej organizacji kierując się li tylko względami ideologicznymi.

Ale kłamał też co do swoich uprawnień co do przyznawania środków z tych programów.

Teraz, czarno na białym pokazuje to raport NIK ***( plik pdf do pobrania) oraz decyzje MSZ, o które pytam w swojej interpelacji ****( treść pod tekstem)

I cóż na to nasz „dyplomata”? 

W myśl  „jak Cię złapią za rękę, powiedz, że nie twoja ręka! ” stwierdził że:„ Wszystkie dotacje zostały przyznane zgodnie z regulaminem konkursu, po dokładnej merytorycznej analizie projektów” przywołuje też  fragment regulaminu, jakoby mógł sam i po uważaniu podejmować decyzje w sprawie milionowych dotacji.

Tyle, że dokumenty i fakty mówią coś całkowicie innego:

Po pierwsze, jak głosi komunikat MSZ „Minister Spraw Zagranicznych Radosław Sikorski podjął decyzję o niekontynuowaniu finansowania pięciu wieloletnich projektów rozwojowych i humanitarnych, które zostały wskazane do finansowania w ramach konkursów „Polska pomoc rozwojowa 2023” oraz „Pomoc humanitarna 2023” ze względu na naruszenie procedury konkursowej”

Po drugie: raport NIK obnaża literalnie jak odbywała ta „dokładna merytoryczna ocena” wiceministra. Decyzja była komunikowana mailem przez asystenta (!?) na podstawie ustnej dyspozycji wiceministra! A sam kontakt z wiceministrem był utrudniony! 

„W dniu 7 sierpnia 2023 r. do Przewodniczącej Komisji wpłynął mail od asystenta Podsekretarza Stanu Pawła Jabłońskiego, w którym przesłano w załączeniu m.in. projekt notatki decyzyjnej odnośnie m.in. konkursu Pomoc humanitarna 2023 r. W mailu podano:

Z upoważnienia Pana Ministra Jabłońskiego i na jego prośbę przesyłam projekty notatek decyzyjnych dot. konkursów (…) Pomoc humanitarna 2023. W załączonej do maila notatce wymienionych zostało 10 projektów, w tym trzy z listy projektów rekomendowanych przez Komisję konkursową oraz siedem projektów, które nie były rekomendowane przez Komisję w tym jeden który uzyskał 0 punktów. (-)

Na podstawie tego projektu została sporządzona 9 sierpnia 2023 r. przez Przewodniczącą Komisji Konkursowej decyzja w sprawie rozstrzygnięcia konkursu Pomoc humanitarna 2023, w której zamieszczono projekty przekazane mailem z 7 sierpnia 2023 r. przez asystenta Podsekretarza Stanu Pawła Jabłońskiego. Wyniki konkursu poprzez ogłoszenie wybranych ofert zostało zamieszczone 9 sierpnia 2023 r. na stronie BIP MSZ. (akta kontroli str. 3824-5022, 5030-5041)

Asystent Podsekretarza Stanu wyjaśnił, że „Pan Paweł Jabłoński wydał mi polecenie służbowe przygotowania projektu notatki decyzyjnej – o ile dobrze pamiętam – ustnie – skierowanej do przewodniczącego komisji. Wskazał projekty, które mają otrzymać dofinansowanie. (-)”

Przewodnicząca Komisji Konkursowej wyjaśniła, że: Zgodnie z Zarządzeniem nr 26 Ministra Spraw Zagranicznych z dn. 25.08.2017 r., Minister podejmuje decyzję zarówno o udzieleniu, jak i odmowie udzielenia dotacji wobec ofert rekomendowanych przez Komisję a przekazywanie informacji nt. kierunków decyzji Ministra P. Jabłońskiego przez jego asystentów, działających z jego upoważnienia, stanowiło jeden z kanałów kontaktu między Ministrem a kierownictwem departamentu, szczególnie w sytuacji ograniczonej dostępności Min. Jabłońskiego”(!?) 

Po trzecie: NIK obnaża także jak Jabłoński  manipuluje fragmentem  przepisów rzekomo przyznającym mu uprawnienie do arbitralnych decyzji.

„W ocenie NIK z § 17 ust. 1 Zarządzenia Nr 26 jednoznacznie wynika, że wybór projektów finansowanych ze środków dotacji może nastąpić jedynie na podstawie przedłożonej listy projektów rekomendowanych przez Komisję konkursową oraz ewentualnie listy ofert rezerwowych, która w tym konkursie nie była jednak przewidziana. 

NIK wskazuje ponadto, że decyzja o udzieleniu dotacji powinna być podejmowana z poszanowaniem zasad wzajemnego zaufania oraz dobrej współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (art. 5 ust. 3 udpp). Współpraca ta odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

Tymczasem były Podsekretarz Stanu w MSZ, Pan Paweł Jabłoński podjął w sposób dowolny, arbitralną decyzję w sprawie odmowy przyznania dotacji siedmiu projektom rekomendowanym przez Komisję konkursową, które uzyskały największą liczbę punktów i jednocześnie przyznał dotacje projektom spoza listy rekomendowanej, w tym na projekt, który uzyskał 0 pkt. (-) 

Środki wydatkowane z naruszeniem przepisów związanych z udzieleniem siedmiu dotacji wyniosły ogółem 7 168 113,84 zł.

Raport NIK zadaje też kłam kalumniom Jabłońskiego wygłaszanym w czasie debaty przedwyborczej dotyczącym organizacji pozarządowych, które były rzekomo preferowane z powodów politycznych czy ideologicznych.

„ Na uwagę zasługuje fakt, że Komisja konkursowa pracowała nad oceną ofert w celu wyłonienia najlepszych ofert około dwóch miesięcy i liczyła 24 członków (przedstawiciele czterech departamentów MSZ i think-tanków tj Ośrodek Studiów Wschodnich i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych). Członkowie Komisji złożyli oświadczenia o braku konfliktu interesów i oceniali oferty niezależnie, dwuetapowo (ocena pod względem formalnym i merytorycznym). Zatem nieuwzględnienie opinii Komisji konkursowej (a tak zdecydował Jabłoński) stwarza ryzyko przyznania dotacji na projekty wnioskodawców, które nie gwarantują uzyskania założonych efektów zlecanych zadań publicznych.”

*

https://www.rp.pl/polityka/art40918371-nik-byly-wiceminister-spraw-zagranicznych-z-pis-rozdawal-pieniadze-po-uwazaniu

https://tvn24.pl/polska/miliony-od-bylego-wiceszefa-msz-pawla-jablonskiego-plynely-do-wybrancow-media-st8032242

https://www.pap.pl/aktualnosci/rzeczpospolita-watpliwe-dotacje-bylego-wiceszefa-msz

https://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/111797-rp-pl-byly-wiceminister-spraw-zagranicznych-posel-pis-z-raciborza-rozdawal-pieniadze-po-uwazaniu

**

https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/wbrew-rekomendacjom-tak-minister-jablonski-

***

Patrz str 14-17

****


Opublikowano

w

przez