Gratuluję! Projekt Miasta Rybnik obejmujący I etap budowy drogi Racibórz – Pszczyna na terenie Rybnika zyskał dofinansowanie z RPO! To 289 989 933,34 zł, prawie 67% planowanych kosztów budowy. Niestety, drugi odcinek od Raciborza (na granicy z gminą Rudnik) do granic Rybnika czeka dopiero na swoją kolej a przede wszystkim gotowy do zgłoszenia wniosek. Obecnie realnie patrząc, prognozy dokończenia Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna z obecnego RPO i to w maksymalnym wymiarze, nie są tak optymistyczne jak byśmy chcieli. Dziś jednak nie ma co płakać, tylko zrobić wszystko by na następny, jesienny konkurs , projekt był naprawdę gotowy i niezależnie od jego wartości możliwy do sfinansowania. Trzeba też rozmawiać, ( w tych rozmowach staram się brać udział ) o ewentualnym etapowaniu projektu, by dać szanse na pozyskanie potrzebnych pieniędzy, choćby z oszczędności na innych projektach.
Przypomnę, że w sprawie Drogi Racibórz-Pszczyna od zawsze apelowałam o realne spojrzenie na standard i czas potrzebny do zaprojektowania tej drogi, bo to zdecyduje o szansie na unijne finansowanie jeszcze w tym okresie programowania tj 2014-2020. Obecnie rozstrzygnięty został pierwszy z dwóch planowanych konkursów, do którego raciborski odcinek RDRP nie zdążył być złożony . Zarząd Województwa zdecydował o finansowaniu za ponad 820 mln zł z RPO 7 projektów, w tym odcinka tzw rybnickiego RDRP. Przypomnę, że wartość całkowitą odcinka Racibórz-granica Rybnika szacuje się na blisko miliard złotych a w RPO na drugi i ostatni konkurs na drogi zostało ok 541 mln zł i ….. wielu jeszcze chętnych. Od początku było wiadomo, że pieniędzy na drogi (wyłącznie wojewódzkie) jest dużo mniej niż apetytów i prawie gotowych projektów. Wiadomo też było, że w szrankach staną nie tylko samorząd województwa ale też tzw miasta na prawach powiatu, w których gestii są odcinki dróg wojewódzkich, przebiegających na ich terenie. Wiadomo było, że najbardziej będzie liczył się czas tj gotowość projektu. Złożenie wniosku w pierwszym możliwym terminie znacząco zwiększa szansę uzyskania pożądanego dofinansowania. Wprawdzie miastom, np. Rybnikowi, jest łatwiej, bo samo jest inwestorem i nie musi porozumiewać się z sąsiadami ale też trudniej bo samo musi zapewnić nie tylko wykupy gruntów ale i wkład własny. W przypadku tzw raciborskiego odcinka RDRP Racibórz wziął na siebie koordynację i przygotowanie dokumentacji obejmującej kilka gmin i wymagającej z nimi uzgodnień a także wykupu gruntów. Natomiast inwestorem jest samorząd województwa reprezentowany przez Wojewódzki Zarząd Dróg.