Analiza poniższa przygotowana została przez Związek Powiatów Polskich. Tym razem dotycząca dystrybucji środków finansowych przekazywanych powiatom i miastom na prawach powiatu z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W tym wydawnictwie przedstawiono wyniki zarówno naboru z grudnia 2020 r. jak i ujęto zestawienie horyzontalne całego programu. Analiza oparta została o dane pozyskane z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych 16 Urzędów Wojewódzkich, Głównego Urzędu Statystycznego oraz samorządów powiatowych.
Wyniki zobrazowane zostały zarówno odrębnie dla powiatów i miast na prawach powiatu jak i łącznie dla obu tych grup. do pobrania lub przeczytania po kliknięciu w link lub w obrazek
Warto_wiedzieć_więcej_Analizy_samorządowe_nr_13_Rzadowy_Fundusz_Inwestycji_Lokalnych
Oto opinia Fundacji Batorego
Środki z III transzy Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych znów podzielone według klucza politycznego
Sposób podziału środków z III transzy Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) powiela wzór rozdziału środków z II transzy. W gminach większych różnica pomiędzy tymi, w których burmistrz jest przedstawicielem partii rządzącej, a tymi rządzonymi przez przedstawicieli opozycji nie uległa zmianie. Nadal przeciętna gmina, gdzie włodarz jest z PiS, otrzymuje ponad 10-krotnie większe dotacje. Publiczna krytyka, także ze strony organizacji samorządowych, nie zmieniła reguł podziału środków. Reguły te są świadomą i celową polityką rządu – uważają prof. Jarosław Flis oraz prof. Paweł Swianiewicz, autorzy analizy przygotowanej dla forumIdei Fundacji Batorego.
Przeczytaj analizę klikając w print screen 1 strony opracowania
Opracowanie jest uzupełnieniem wcześniejszego, poświęconego sposobowi dystrybucji środków z II transzy Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które zostały rozdysponowane w grudniu 2020 roku. Autorzy omawiają tym razem podział środków z III transzy RFIL, rozdzielonej w marcu 2021 roku. Dodatkowo pokazują, jak wygląda podział środków z II transzy na tle liczby wniosków zgłoszonych przez gminy oraz prezentują generalny sposób podziału tego funduszu wyłaniający się po analizie obu transz.
Analiza podziału środków z III transzy RFIL wskazuje, że w mniejszych gminach w miejsce – stwierdzonego przy rozdziale drugiej transzy ‒ sześciokrotnego przechyłu na rzecz własnej partii tym razem jest już przechył „tylko” trzykrotny. Choć widać wyraźne preferencje dla gmin mniejszych, to jednak większe gminy z burmistrzami z PiS nadal otrzymują średnio więcej niż małe gminy mające wójtów spoza partii rządzącej – i to nie tylko tych z partii opozycyjnych, lecz także neutralnych względem ogólnopolskich podziałów.
- Dwie transze rozdzielane osobno pozwalają sprawdzić, jaka część gmin w każdej z grup nie otrzymała żadnej dotacji w ramach obu tych transz, jaka zaś otrzymała dofinansowanie w każdej z nich. Widać tu jednoznaczny przechył. Nieomal wszystkie gminy rządzone przez włodarzy z PiS zostały dofinansowane, zaś połowa z nich nawet dwukrotnie;
- Gminy z włodarzami z partii opozycyjnych w wyraźnej większości przypadków zostały pominięte w obu transzach. Wzór ten jest nieomal identyczny w przypadku mniejszych i większych gmin. Jedyną zauważalną różnicą jest to, że w grupie większych gmin żadna gmina z burmistrzem z PiS nie została pominięta, zaś 60% otrzymało dofinansowanie z obu transz. Ponad połowa z pozostałych takich gmin została pominięta;
- Gminy rządzone przez włodarzy związanych z PiS występowały przeciętnie o wyższe środki niż gminy mające włodarzy neutralnych bądź też związanych z innymi opcjami politycznymi;
- Drastyczne zróżnicowanie dofinansowania w zależności od przynależności włodarza nie wynika z aktywności w zgłaszaniu wniosków. Wręcz przeciwnie. Można się zastanawiać, dlaczego samorządy z włodarzami opozycyjnymi w ogóle podejmują trud składania wniosków, jeśli szanse powodzenia są tak marginalne – kilkukrotnie mniejsze niż w przypadku sąsiednich gmin, różniących się jedynie przynależnością partyjną włodarza.
Fundacja im. Stefana Batorego
tel. 22 536 02 72, pkosiewski@batory.org.pl
|
|
|
|
|
|
|