Sejm 18 stycznia przyjął ustawę budżetową na 2024 r. Dochody państwa na ten rok zaplanowano na blisko 682,4 mld zł. Wydatki zaplanowano na poziomie 866,4 mld zł, a deficyt nie powinien przekroczyć 184 mld zł. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Ustawa budżetowa określa roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa.
To budżet dla Polek i Polaków. Jest elementem tego, do czego zobowiązaliśmy się – mówił w Sejmie minister finansów Andrzej Domański.
Za budżetem głosowało 240 posłów, przeciw było 191 posłów, 3 wstrzymało się.
Budżet na 2024 r. przyjęty przez Sejm
Projekt zakłada, że dochody państwa na ten rok zaplanowano na blisko 682,4 mld zł. W projekcie założono, że z podatków zostanie zebrane prawie 603,9 mld zł. Ustalony w projekcie ustawy limit wydatków na rok 2024 wynosi blisko 866,4 mld zł i jest wyższy od zaplanowanego w znowelizowanej ustawie budżetowej na 2023 r. o blisko 173 mld zł, czyli o 24,9 proc.
Tym samym deficyt budżetu państwa ma wynieść nie więcej niż 184 mld zł. Deficyt budżetu środków europejskich ustalono na 32,5 mld zł.
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że biorąc pod uwagę plany finansowe pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, prognozowany deficyt sektora finansów według metodyki unijnej wyniesie w 2024 r. 5,1 proc. PKB.
Projekt budżetu był tworzony przy założeniu 3-procentowego wzrostu PKB w przyszłym roku oraz inflacji na poziomie 6,6 proc.
Oto komentarz Premiera na żywo po uchwaleniu budżetu:
Budżet na rok 2024:
Założenia budżetowe:
1. 30% podwyżki dla nauczycieli w oświacie samorządowej i rządowej oraz nauczycieli przedszkolnych, a w przypadku nauczycieli początkujących o 33%. Podwyżkę 30% przewidziano także dla nauczycieli akademickich.
Łączny koszt tych podwyżek r/r to około 28,3 miliarda zł, z tego około 17 mld zł to dodatkowy skutek podwyżek ponad 12,3%. Koszt podwyżek dla nauczycieli samorządowych to 20,5 mld zł (11,3 mld zł dodane dodatkowo w stosunku do projekcji z września), nauczycieli rządowych to 0,5 mld zł (dodatkowo 0,26 mld), nauczycieli przedszkolnych to 2,3 mld zł, a dla nauczycieli akademickich 5 mld zł (dodatkowo 3 mld zł).
2. Przywrócenie finansowania procedury in vitro, koszt – 0,5 mld zł.
3. Zwiększenie wsparcia budżetowego dla żłobków i przedszkoli.
4. Wprowadzenie programu „Aktywny Rodzic”, czyli 1500 zł miesięcznie dla rodziców wracających do pracy po urlopie macierzyńskim. Program będzie kosztował 1,5 mld zł.
5. Podwyżki wynagrodzeń dla sfery budżetowej o 20%, w tym funkcjonariuszy policji, żołnierzy, pracowników ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, pracowników sądów i prokuratur. Łączny koszt 20% podwyżek r/r to około 13 miliardów zł, z tego 5,2 miliarda zł zostało dodatkowo uwzględnione w stosunku do projekcji z września.
6. Dofinansowanie programów onkologicznych i psychiatrii dziecięcej.
7. Rekordowe finansowanie ochrony zdrowia – 30 mld zł. finansowanie ochrony zdrowia z 6% w 2023 r. do 6,24% w 2024 r. Na służbę zdrowia (łącznie z NFZ) zostanie przeznaczone 192,1 mld zł.
8. Zwiększenie subwencji dla samorządów. Część rozwojowa subwencji ogólnej ponad 3,2 mld zł – zostanie podzielona między wszystkie samorządy według kryteriów określonych w ustawie okołobudżetowej.
9. Finansowanie obrony narodowej na najwyższym poziomie, najwięcej spośród wszystkich krajów UE. Finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na poziomie 3% PKB zgodnie z ustawą o obronie Ojczyzny – na 2024 rok to 113,3 mld zł, dodatkowo finansowanie programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi”– 4,8 mld zł. Z tych dwóch tytułów finansowanie łącznie wynosi 3,1% PKB.
10. Dofinansowanie nauki języka śląskiego, koszt – 2 mln zł.
11. Budżet zakłada kontynuację Programu „Rodzina 800+”, ze zwiększoną kwotą świadczenia wychowawczego 800 zł – koszt: 63,7 mld zł, „Dobry Start” – 1,35 mld zł, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy – 2,4 mld zł.
12. Budżet na rok 2024 zakłada także finansowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży w kwocie 10 mln zł.
13. Wprowadzimy podwyżkę dla pracowników ZUS i KRUS. Podwyżkę wkalkulowano również w dotacje dla jednostek pozabudżetowych takich jak: agencje wykonawcze czy niektóre państwowe osoby prawne, koszt – 300 mln zł.
Założenia Polityki Pieniężnej
- Za politykę pieniężną i zapewnienie stabilności cen odpowiada w Polsce Prezes NBP i RPP.
- Mamy prawo oczekiwać, że polityka pieniężna doprowadzi do zwalczenia inflacji. Aby mogło się tak stać, potrzebne są solidne założenia zbudowane w oparciu o poprawną analizę i konsekwentna ich realizacja. Przedstawione Sejmowi „Założenia Polityki Pieniężnej” nie spełniają tych oczekiwań.
- Założenia Polityki Pieniężnej nie zmieniają się praktycznie od 8 lat. Uwarunkowania owszem, inflacja wynosiła 2, 5 czy 14%. Zmieniały się także parametry wzrostu gospodarczego i bezrobocia. Założenia stawały się coraz ogólniejsze.
- Zdaniem władz NBP to uniwersalny dokument dobry na każde czasy i cały świat nam go zazdrości. Pani wiceprezes NBP uznała, „że one ewoluowały na przestrzeni czasu, dzięki czemu, dzięki temu ewoluowaniu na przestrzeni czasu stały się właśnie tak uniwersalne”.
- Założenie nie określa już celu inflacyjnego. W poprzednich dokumentach określano inflację na poziomie 2,5%, później, jak najbliżej 2,5 następnie od 1,5 do 3,5%, dzisiaj jak najbliżej korytarza 1,5-3,5. To duża rozpiętość.